Eerste week stage - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Lotte Dijkshoorn - WaarBenJij.nu Eerste week stage - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Lotte Dijkshoorn - WaarBenJij.nu

Eerste week stage

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

28 Februari 2016 | Sri Lanka, Negombo

Hee allemaal,

Onze eerste week stage zit er op! Het was een super leuke week waar veel dingen zijn gebeurd! Wat gaan de dagen hier snel en wat een lieve kindjes heb je hier haha zou ze nu allemaal al naar huis willen nemen!

Maandag was onze eerste dag op de Usha's waar de kleinste kinderen liggen. De jongste is 8 maanden en de oudste is ongeveer 6-7 jaar. De wekker gaat rond kwart voor 6. We beginnen om 6 uur met alle kindjes eten geven en lekker badderen. Ik moest heel erg wennen aan de faciliteiten en hoe ze hier met de kinderen omgaan! Maar het went allemaal! Smorgens en smiddags krijgen alle kinderen therapie, zoals fysio. en tussen 13-15h hebben ze hier rust. Wij hebben dan pauze en doen dan eventueel een boodschap. Rond 17.30 geven wij de kids weer eten wat vaak veel geduld kost en maken we ze klaar voor de nacht. Wij zijn dan rond 19.00h afgewerkt.
Afgelopen week waren hier nog 6 fysiostudenten die hier 4 weken vrijwilligerswerk hebben gedaan en geld hebben opgehaald. Fijn dat zij er waren want konden ze ons goed op weg helpen en alles uitleggen. Want de mensen die hier werken kunnen weinig en maar enkele woordjes engels! Dus met handen en voeten werk en creatief zijn komen we ver!

De dagen zijn hier erg lang maar gaan zeker snel voorbij. We lopen 11 uur per dag stage en zijn savonds helemaal kapot. Maandagavond zijn we meteen op stap gegaan met alle vrijwilligers die hier ook zijn. Het was Poya day (volle maan) en werd uitgebreid gevierd in Colombo met een lange optocht door heel Colombo met olifanten,muzikanten en dansers. Dinsdagavond hadden we een leuke cheese and wine avond met alle vrijwilligers. En donderdag zijn we met alle vrijwilligers smorgens naar de andere locatie middenin de jungle gereden. Hier zitten kinderen van 4 tot/met ongeveer 14 jaar en krijgen hier ook dagen school. Deze kinderen kunnen veel zelfstandig en spelen zelfstandig. Savonds waren we laat terug, want je doet hier dus lang reizen over een korte afstand. Ach dit went ook wel weer.

Bij ons op de locatie hebben alle kinderen echt de zorg nodig en kunnen ze weinig zelf. Wat het voor ons natuurlijk interessant maakt als verpleegkunde studenten. We werken van maandag t/m vrijdag 11 uur per dag en zijn in het weekend vrij.
Afgelopen weekend zijn we terug naar Negombo gegaan en hebben we werkelijk helemaal niks gedaan. Heerlijk aan het zwembad gelegen en uitgerust want we waren kapot van de eerste week vol indrukken.

Komende week zal ik wat foto's maken van onze stage en uploaden.

Op Facebook heb ik foto's geplaatst want het uploaden op mijn blog lukte niet, het is sfeerimpressie van de afgelopen 2.5 week dat we nu weg zijn.

• 28 Februari 2016 - 18:10

W.Buchel Van Steenbergen:

Het is even wennen aan de werdkomstandigheden in dat land. In die landen hebben ze een lange middagpause vanwege de temps. In het begin zal je vermoedelijk geen rust houden en is het prettig om op een koele plaats heerlijk te relaxen.
    Ik kan mij voorstellen dat het werk met de kinderen veel energie vergt. In de loop van de tijd zal de gewenning dat wel doen afnemen.
    Een positief punt is dat je het met je mede-stagiare veel plezier hebt en er de weg aardig heb leren kennen. De cocktails zijndie ietwar alcoholisch of is het soft ?
    Met de arak moet je erg voorzichtig zijn. Ze zijn niet alle even zuiver. Het is een inheems product dar ook in het oude ned.-indie wordt. geproduceerd.

Geniet van de vrije tijd en tot een volgend bericht.

Groetjes, Opa

• 28 Februari 2016 - 19:53

Sanne:

Klinkt als een goed start Lotte! Ook ergo in huis?

• 29 Februari 2016 - 16:23

Lotte: